Beleidsplan Stichting Wereldklus

Gegevens stichting

Naam van de Organisatie: Stichting Wereldklus

KvK-nummer: 90109635

Adres: Het Fort 97, 5146 CK, Waalwijk

Contactpersoon: I.C.J.J. Smits

Telefoon: 06 83563460

E-mail: iheltzel@icloud.com

Bestuur, leden en vrijwilligers

Het bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris, en penningmeester, ondersteund door diverse commissies en vrijwilligers. Stichting Wereldklus maakt hiervoor gebruik van een eigen netwerk van vrijwilligers en donateurs. Deze zijn cruciaal voor het uitvoeren van onze projecten.

Doelstelling van de instelling

Stichting Wereldklus streeft ernaar het leven van kinderen uit armoedegezinnen in Tilburg/Waalwijk en omstreken te verbeteren door kinderkamers op te knappen. Dit draagt bij aan een betere nachtrust, een veilige en stimulerende leeromgeving en een toename van zelfvertrouwen en sociale inclusie van deze kinderen. 

Activiteiten in het kader van doelstelling

Om de kinderen uit armoedegezinnen te helpen aan een kinderkamer voeren we de volgende activiteiten uit:

  • Het opknappen en meubileren van kinderkamers.
  • Het verzamelen van (tweedehands/gedoneerde) meubels en accessoires en klusbenodigdheden.
  • Het coördineren van vrijwilligers en organisaties die zich in willen zetten voor Stichting Wereldklus.
  • Samenwerking met lokale organisaties voor doorverwijzing en ondersteuning.
  • Organisatie van vrijwilligersacties en inzamelingsacties voor materialen.
  • Bewustmaking en educatie over armoede en sociale uitsluiting.
  • Social media en andere aanverwante activiteiten om aandacht op de stichting te vestigen.

Huidige situatie

Stichting Wereldklus heeft vanaf 2022 tot nu 20 kinderkamers opgeknapt en een solide netwerk van vrijwilligers en donateurs opgebouwd. We zijn actief op sociale media en hebben een groeiende aanwezigheid in de gemeenschap. Hierdoor is het aantal aanvragen exponentieel gegroeid en zullen daar komend kwartaal naar verwachting 15 kinderkamers bijkomen.

Inkomstenverwerving

Onze inkomsten komen voornamelijk uit donaties, giften, en sponsoring. Wij richten ons op het werven van additionele fondsen via diverse kanalen middels actieve fondsenwerving en deelname aan lokale evenementen voor bewustwording en steun. Een gedetailleerd financieel overzicht wordt jaarlijks in het jaarverslag gepresenteerd.

Beheer en besteding van het vermogen

Ons vermogen dient ter ondersteuning van onze missie en als buffer voor eventuele tegenvallende inkomsten uit donaties en giften. De besteding wordt voornamelijk gericht op het opknappen van kinderkamers en operationele kosten zoals de benodigde verzekeringen, boekhouder en communicatie. De operationele kosten zijn beperkt, grofweg 95% gaat direct naar de kinderkamers.

Beheer van het vermogen

Het vermogen van de stichting wordt beheerd door de secretaris van het bestuur, met ondersteuning van een externe erkende boekhouder. De oprichtster, de secretaris en de voorzitter hebben inzage in de rekening en controleren de uitgaves. Jaarlijks worden de financiële verslaglegging en controle gepubliceerd.

Toekomstplannen en duurzaamheid

De ambitie is om het aantal kinderkamers dat per jaar opgeknapt wordt te verhogen. Hiervoor wordt extra ingezet op fondsenwerving, versterken van de samenwerking met lokale partners en het uitbreiden van het vrijwilligersnetwerk waardoor er meer mensen zijn die helpen opknappen. Voorbeelden van activiteiten die hiertoe worden ondernemen:

  • Social media aanwezigheid
  • Deelname aan maatschappelijke projecten en activiteiten
  • Spreken op lokale evenementen
  • Inzetten van eigen netwerk

De vraag naar kinderkamers is enorm gestegen evenals het aantal vrijwilligers en het aanbod van gedoneerde spullen voor kinderkamers. De oprichtster is minder gaan werken om dit te coördineren en zelf meer te kunnen opknappen.

Termijn van Beleidsplan

Dit beleidsplan is geschreven voor een periode van drie jaar (2024-2027). Binnen deze termijn zullen we onze doelstellingen vertalen in concrete jaarplannen en budgetten.